måndag 7 mars 2011

No core

Nej det blev ingen core. Jag blev helt matt efter lunchen, mer fett än min kropp är van vid, så jag tog en lur medan Leon gjorde detsamma. Och bara för det tog han en riktigt kortis så att min vila blev avbruten och ett rejält sötsug slog till. Jag måste ha ett äpple sa min kropp, men nej nej det får du ej. Så jag höll ut, hade lite abstinens, men det gick över efter en halvtimme. Sen blev jag pigg och är det fortfarande.

Lite kul att jag får abstinens ändå, för jag brukar inte äta överdrivet mycket kolhydrater i vanliga fall heller. Men visst, långt mer än den här knasiga dieten.

En annan sak jag läste. Martin Brunnberg som jobbar med Fredrik Paulun och höll i min kostutbildning skriver i sin blogg att han är säker på att mättat fett är mer hälsosamt för kroppen än en kolhydratrik kost. Men det är klart, kolhydratrik innebär ju ett väldigt högt GI vilket ger högt insulinpåslag vilket i sin tur är fettinlagrande.

Lagom är bäst.

2 kommentarer:

  1. Jag har funderat lite på det där med fett kontra kolhydrater... fett låter ju så mycket onyttigare, kärl som täpps igen osv... Är det inte så? Både fett och kolhydrater är ju energi, är ett överskott av fett eller kolhydrater sämst? (Om man inte gör av med all energi)

    Sandra

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra!

    Både fett och kolhydrater lagras i form av fett. Kolhydrater ökar dessutom blodsockret, vilket gör att insulin frisätts för att sänka det igen. Insulin är även fettinlagrande. När blodsockret är sänkt får man en dip och behöver snabb energi, sötsug. Det blir en ond cirkel. Detta händer inte när man äter mycket fett. Mättad fett och transfetter kan dock täppa till blodkärlen och ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Bäst är alltså att äta långsamma kolhydrater i lagom mängd samt omättade fetter :)

    SvaraRadera