söndag 6 mars 2011

Ett experiment

LCHF - en mycket omdiskuterad diet.

Jag tror den är skadlig på sikt.
Jag tror den stjäl kraft till att träna.

Allt mättat fett den innehåller täpper till kärlen, ökar blodtrycket och ökar risken för blodpropp och hjärt- kärlsjukdomar. Utan kolhydrater är det svårt att träna explosivt, att springa snabbt, att träna styrka.

Jag måste testa!

Jag har bestämt mig för att experimentera med kosten. I två veckor ska jag följa lchf. Två veckor skadar inte kroppen. Vad jag vill se är om jag orkar springa som jag gör nu, med intervaller, backträning och långpass. Jag ska se hur mina core-pass känns, orkar jag?

Vad jag också vill se är hur man mår rent psykiskt när man hamnar i så kallad ketos, då hjärnan och musklerna lever på ketoner som bildas av fett, istället för på kolhydrater. Det sägs att man uppnår en euforisk känsla. Intressant. Och att sötsuget försvinner.

Vad gäller vikten, att gå ner i vikt så är inte det det jag fokuserar på. Jag är övertygad om att man minskar i vikt så det behöver jag inte ens mäta. Jag väger mig inte numera och jag anser inte att jag behöver tappa kilon, men det vore skönt att bli av med sötsuget. Och för experimentets skull ska jag mäta midjemått och lår före och efter.

Detta experiment börjar idag och slutar på lördag om två veckor. En av anledningarna till att jag vill göra detta är för att jag är utbildad kostrådgivare och ämnar jobba inom området i framtiden. Jag vill veta vad jag pratar om när jag avråder från dieten, men jag vill samtidigt förstå de som argumenterar för den. Men på lång sikt kan den inte vara bra för kroppen. Så mycket vet väl forskarna idag, att mättat fett täpper till. Så för mig är detta endast ett experiment och om två veckor ska jag återigen införa bra kolhydratkällor i min kost samt utesluta det dåliga fettet.

Spännande!

3 kommentarer:

  1. spännande, håll oss uppdaterade. En liten fundering bara. jag Har hört av de som går på GI att det tar 1-2 veckor innan de kommer in i det. Att de två första veckorna mest är tuffa. Räcker 2 veckor på LCHF?

    SvaraRadera
  2. Vad jag har hört så tar det 3-4 dagar att hamna i ketos. Men det kanske krävs 2 veckor för kroppen att vänja sig och hinna anpassa sig osv.. vad vet jag :) Kanske får köra en v extra ;)

    SvaraRadera