onsdag 6 april 2011

Övertrött unge - ond spiral

Det började med att Leon hoppade över eftermiddagsluren en dag. Det ledde till att han blev alldeles för trött på kvällen, men för att hans morgon inte skulle tidigareläggas vägrade jag att lägga honom när han ville lägga sig, en timme för tidigt. När vi väl la honom blev han skitsur/övertrött, skrek och hade svårt att komma till ro. Tog tid att somna och han vaknade några gånger under natten. Det här gjorde ju såklart att han blev trött dagen efter och ville sova tidig förmiddagslur och även tidigare på eftermiddagen. Sen blev det kväll och han blev självklart trött för tidigt. Då bestämde vi att han får väl sova tidigare då. Han somnade bra, men vaknade ju redan 06.20, hundra gånger piggare än sin mamma. Upp och hoppa bara. Men nu bestämde jag att jag skulle ändra hans mönster. Fm-luren får inte starta innan 9.30. Vid 8.45 börjar han visa symtom på trötthet, gäller att hålla honom vaken, igång. 9.30 blir det okej att lägga sig, men då är han så övertrött att han skriker som ett kolikbarn. Fan! jag försöker lugna, stoppa i napp, läsa saga och köra 5-min.metoden. 10.30 ger jag upp och tar upp honom. Nu är han "pigg". Hur ska den här dagen bli? Hur ska jag nu få ordning på hans sömn?

Dessutom har jag pms vilket inte gör saken lättare. Jag orkar inte med motgångar idag!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar