lördag 16 april 2011

Förändrad prioritet

För några år sen såg mina tankar ut såhär:

- Jag tycker kombi är fult, ska man ha kombi måste man välja varsamt, hitta nån snygg variant.
- Varför vill alla bo i hus? Jag kan tänka mig bo i lägenhet för alltid, centralt. Varför så viktigt med tomt?


Dessa tankar trots att jag hade barn med i bilden, och hund.

För ett halvår sen hade jag en tanke angående leksaker:

- Mina barn ska ha få bra leksaker istället för massa plastigt skit.

Och angående hus:

- Vi ska ha ett fint stort hus där våra barn ska växa upp


Idag har allt förändrats. Vår fina bil är för liten, vi måste ha en kombi. Spelar ingen roll hur den ser ut, bara den har plats för hela familjen. Vilket märke som helst, vilken färg som helst.

Hus, vi MÅSTE ha hus! Just nu mest för Wilmas skull.. eller för vår skull på grund av Wilma. Är man ensam med Leon ett dygn eller mer har man inget annat val än att gå ut och rasta Wilma när Leon gått och lagt sig, somnat. Han somnar 19 och Wilma måste ut efter det. Även om inget kan hända är det en jäkla stress att lämna honom ensam i lägenheten, även om det handlar om max 5 minuter. Känns skit! Men som tur är har jag världens snällaste svåger och även svärföräldrar som ställer upp som hundvakter. Tack vare dem har jag inte varit i denna kritiska situation många gånger, men det har hänt. Sen vill vi inte behöva ha hundvakt bara för att den ena är borta.. den andra är ju fortfarande hemma så då ska väl Wilma få vara det också?! Vi behöver hus!! Ut och kissa Wilma, spring lite fritt på tomten, må bra! Men inte bara på grund av Wilma. Snart kan Leon gå, och barn ska vara ute och leka. Tänk va skönt att slippa göra i ordning sig och allt för att ge sig ut. Nej ut på tomten och lek. Och att grilla på tomten!! Har faktiskt aldrig tänkt så förr. Men sitta ute på sin egen tomt en sommarkväll, ta en öl och äta grillat. HEMMA! Och detta hus behöver inte vara drömhuset, till att börja med!! Just nu tar jag vilket radhus som helst, bara där finns en tomt OCH inte ligger alldeles åt helvete.

När det gäller leksakerna så är trä och inte så många mer stilrent och av bättre kvalitet, men är det det Leon vill ha?? Leksakerna är väl för att underhålla honom, inte för att jag ska tycka de är fina att se på. Leon vill ha mycket att pilla på, leksaker där det händer grejer. Han gillar brio-grejerna också, men de blir lite tråkiga i längden. Plast och läten är skoj!

Så, jag har förändrats.. eller jag har väl fått annat perspektiv på livet. Praktik går före utseende. Därmed inte sagt att vi inte kommer ha ett fint hus och fin bil sen, för det kommer vi! Men först ska vi eliminera bekymren i vår nuvarande situation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar