onsdag 4 november 2009

Män och kvinnor

Män och kvinnor ÄR olika! Om de är från olika planeter kan jag inte svara på men inställningen till livet, vardagen, nuet och längre fram. Gällande framtiden kan tankesättet säkert vara ganska lika med drömmar och tankar runt livet. Men när det kommer till närframtiden, imorgon, ikväll, om några timmar, finns många oenigheter. Kvinnan vill veta vad som ska hända, hur dagen, kvällen och morgondagen ser ut för att kunna förbereda för det, planera. Mannen gör mer det som faller honom in och planerar bara måsten såsom jobb, skola, fotbollsmatcher. Resten tar han som det kommer.

Jag är avundsjuk på mannen. Skulle jag leva mer i nuet skulle jag få mer ut av det jag för stunden sysslar med och skulle inte känna massa måsten och därmed slippa den underliggande stressen som alltid finns där nånstans.

Men vilken tur att kvinnan finns. Hur skulle det annars se ut? "Oj nu blev jag hungrig. Finns det nåt i skåpet - nej." Och hur mycket hinner kvinnan med i jämförelse med mannen då hon stiger upp när klockan ringer istället för att välja att sova en timme till? Och hur skulle en ensamstående pappa klara av två-tre småbarn alldeles själv?

Vem mår bäst? Vem gör rätt? Ingen. Båda. Det är tur att vi är olika så att vi kompletterar varann. Men vilken irritation det kan uppstå när mannen och kvinnan överhuvud taget inte kan förstå den andres resonemang. Det är bara att inse, acceptera, att vi är olika.

(Detta är MINA värderingar och jag drar INTE alla över samma kam. Dessutom är jag glad att jag har en man med lite kvinna i sig ;))




..tror jag helt plötsligt blev feminist..

2 kommentarer:

  1. ahahhaah du e så skön hella!
    det här tar vi över ett glas vin nåndag, icke sludiskuterat!!!

    SvaraRadera
  2. Jävligt bra skrivet! Instämmer helt! Bra Mathilda, då kan jag få låna Kim samma dag! hohoho:D

    SvaraRadera