torsdag 21 juli 2011

Morfar morfar..

Min morfar är helt otrolig! Han blir 80 år i augusti men beter sig som en.... 50-åring kan vi väl ta.. Han ser ut som 80 men har energi som räcker och blir över. Nästan varje morgon åker han till golfbanan vid 04 (!!), spelar 18 hål på drygt två timmar, åker hem och spenderar resten av dagen med mormor. Han gör även armhävningar och stretchar nästan varje dag. Han påstår sig klara 46 armhävningar, men det betvivlar jag.. Han har alltid varit lite bra på att lägga till när han berättar saker :) Men pigg är han i vilket fall som helst. Jag och Leon var där i måndags. Jag och mormor satte oss och fikade på balkongen medan Leon höll på i vardagsrummet, gick runt bordet och plockade fjärrkontroller, kastade tidningar på golvet och kladdade på den elektroniska utrustningen. Morfar fick hålla koll på honom och se till att inget gick sönder. Det lekte även med golfboll och brottades på en madrass.
Går det bra morfar? frågade jag.
Jahaara, svarade morfar skrattande.
Sen kom de ut på balkongen en stund och morfar gav Leon fikabröd.
Sluta med det där, han ska inte äta sånt, inte bra, sa jag.
Johoorå, svarade morfar återigen med ett skratt.
Men mormor sa också åt honom, så han gav inte mer.
Det störda är att morfar själv äter såå jäkla onyttigt och jag undrar hur sjutton han kan vara diabetesfri. Hans frukost består av två styck digestivekex, ett med 1 cm tjockt lager marmelad, den andra med massa honung och en ostskiva. Hälsosamt! Ibland äter han tydligen gröt istället. Men vad tror ni han har på den? Närmare 1 dl socker! Jag skojar inte! Eller en halv kanske.. med det är inte klokt. Själv försöker jag undvika socker så gott det går eftersom det är det som är den stora boven i vår kost nuförtiden.. eller är den det? Morfar har alltid ätit mycket socker. När vi var små hade han lika mycket socker på jordgubbarna som han har på gröten. Hans småätande bestod av en sockerbit inrullad i en ostskiva och hans favoritgodis var marmeladkulor, de där gröna runda kladdiga bollarna, om ni minns? Och det faktum att morfar inte har diabetes (han kollade upp det nyligen) är för mig en gåta. Han är inte heller överviktig. Han är den piggaste 80-åring jag träffat. Världens sämsta kosthållning varvat med en jävla massa motion.. kanske kompletterar varann?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar