söndag 21 augusti 2011

Världens godaste bullar!!

Jag bara måste dela med mig av receptet på Leilas kardemummaknyten för de är för goda för att vara sanna. Jag bakade dem till Leons 1-årsdag och de uppskattades av alla. Detta trots att det inte riktigt var rätt recept. Vi var ju i Linköping och jag hade boken i Örebro så fick söka efter det på nätet.. de fanns men inte alls samma recept och inte alls samma resultat som de man gör från boken. Så för er som inte har boken och vill baka världens godaste bullar kommer receptet här:

Deg:
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g jäst
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
150 g smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning:
200 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 msk kanel

Pensling:
1 ägg
Ljus sirap och vatten
0,5 msk kardemumma
0,5 msk socker

Gör såhär:
1. Deg (jag har gjort om tillvägagångssättet en smula, lite enklare men med samma resultat):
2. Smula i jästen i en bunke och låt smälta tillsammans med sockret
3. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och låt bli fingervarmt
4. Krossa kardemummakärnorna och häll i smörmjölken, häll i det i bunken med jäst och socker
5. Tillsätt ägget och saltet, blanda
6. Tillsätt mjölet, lite i taget och blande till min deg
7. Jäs under bakduk 45-60 min
8. Blanda under tiden ihop ingredienserna till fyllningen

Utbakning:
1. Dela degen i två delar och kavla ut en i taget till en rektangulär platta max 1 cm tjock
2. Bred på fyllningen
3. Vik ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark
4. Skiva arket i 4 cm breda remsor och skär snitt som delar varje remsa nästan helt (så att det ser ut som ett par byxor)
5. Vrid/snurra varje byxben åt olika håll och knyt ihop ändarna till en knut på undersidan av bullen
6. Lägg på plåt med bakplåtspapper
7. Jäs under bakduk 40 min
8. Pensla med vispat ägg och grädda ca 10 minuter i 200 grader
9. Pensla de nygräddade bullarna med sirap utrört i en skväll vatten och strö genast över kardemumma blandat med socker

VOILA!


(observera tuggan tagen från den nedersta bullen, de är alltså så goda så att man inte ens kan vänta tills fotograferingen är över)

Och blanda inte ihop detta inlägg med mina hälsoinlägg, för det här är bland det mest ohälsosamma du kan äta! Men en bulle någon gång då och då kan inte betraktas som något annat än Hälsa för själen! MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar