lördag 20 augusti 2011

Hälsoinlägg 1: Salt

Jag är en saltälskare. Jag har alltid mycket salt i maten för att det verkligen ska smaka, för att få fram smakerna. Jag tycker nämligen det är onödigt att äta sånt som inte smakar nåt. Mat ska vara god! Det kan den säkert vara utan salt men jag tror jag har förstört mina smaklökar så att jag måste framhäva ännu mera smak för att riktigt kunna njuta. MEN salt är inte bra i större mängder. Det höjer blodtrycket och ökar risken för stroke och liknande åkommor. Därför har jag beslutat att sluta salta min mat under tillagning. Jag ska endast använda flingsalt, och det när maten ligger på tallriken. Det ger en utsökt smak och det behövs mindre mängd än den jag vanligtvis stoppar i maten under tillredning. Så om ni är som jag och saltar väldigt "bra" (kände för att rimma där) så är detta ett tips till er!

Sen behöver vi lite salt för att kroppen ska fungera. Natriumet används bland annat till att bryta ner kolhydraterna och är nödvändigt för att musklerna ska kunna spännas. Så lagar ni mat från grunden är det bra med lite flingsalt on top. Köper ni färdigmat så behövs inte det eftersom salt redan är tillsatt.

Måste såklart, eftersom detta är ett hälsoinlägg, avråda er från att köpa färdigmat och råda er till att laga från grunden ;)


1 kommentar:

  1. Ååå va kul med hälsoinlägg Helena!! Fortsätt så :)...och jag ska absolut säga till om vi behöver en kostrådgivare till på Selma!!

    SvaraRadera