tisdag 7 september 2010

Livet som mamma - so far

Tänkte jag skulle sammanfatta hur det har varit att vara mamma de första fem veckorna. Som jag trodde? Både och. Amma, byta blöja, söva. Detta tar cirka 70 procent av min vakna tid. Har inte räknat men en liten uppskattning. Övrig tid ska jag hinna äta, duscha, promenera och sova lite själv. Vad jag inte förstod innan var att det är detta dagarna består av. Man hinner inte mycket mer. Jag menar, vill jag hinna ta en promenad samt en liten lur för att vinna tillbaka lite av nattens förlorade sömn, så går hela dagen åt. Men trots att dagarna i princip ser likadana ut så älskar jag detta nya liv, älskar min tillvaro. ÄLSKAR min son!



Ja, fem veckor tog det innan jag kände att rutinerna började infinna sig, och nu tror jag att vardagen kommer kunna ändras lite grann. Nu äter han i princip var tredje timme, sover oftast ett långt och några kortare pass per dag, vilka jag kan styra lite över. Dessa upptäckta mönster gör att jag kan planera dagen bättre och att jag nu kommer kunna planera in lite kompisdejter och andra utflykter som kan vara trevliga att göra på min mammaledighet.

Vill jag sova nån extra timme efter tidig morgonamning godtas endast denna position..

Ja, Leon en helt underbar liten varelse. Skriker inte ofta, och gör han det så vill han antingen äta, sova, bajsa eller gosa. Tillfredsställer vi hans behov blir han i nio av tio fall lugn och snäll. På kvällarna är han dock rätt pigg så han är vaken flera timmar.. kan gnälla lite grann, och då ofta för att han är trött fast han inte vill sova hehe. På nätterna är han lite oberäknelig, vissa nätter vaknar han bara en gång, andra tre-fyra. Natten till idag slog han dock rekord och lät mamma sova hela fem timmar i sträck !!! Idag har jag därför känt mig fasligt pigg och utvilad, och därmed varit på utomordentligt bra humör :D Var bland annat på besök hos farmor.


..men jag vet inte, det goda humöret var säkerligen förstärkt av tanken på den stora godispåsen som skulle förtäras senare på kvällen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar